Vaak horen wij na een adviesgesprek de woorden ‘Eindelijk, precies wat we zoeken’ of ‘Ik voel me nu pas gehoord en begrepen na al die jaren’, van een cliënt. Na afloop ontvangen wij gelukkig ook vaak het compliment dat het zo’n prettig en vooral geïnteresseerd gesprek was. Daar doen we het voor en dat geeft voldoening, een goed gevoel. We luisteren aandachtig, stellen de juiste vragen, vragen door, vatten samen en toetsen of we elkaar begrepen hebben, etc. In coach- en vaardigheidstaal noemen we dat aansluiten, verbinden of rapport maken. Blijkbaar zoekt men toch niet alleen een ‘inhoudelijke’ specialist, maar ook iemand die over de juiste vaardigheden beschikt. Toch vraagt er niemand ooit expliciet naar gespreksvaardigheden. Het is niet te begrijpen dat het lijkt op te vallen als er een goed en vooral gemeend, oprecht gesprek heeft plaats gevonden in ons vak.

Als klant vráágt u dan wel niet direct om dit soort vaardigheden, maar… u zult ze natuurlijk altijd wel – bewust of onbewust – verwachten en beoordelen. Dat mag u ook in onze ogen, dat is voor ons een vereiste, de norm. We gaan het in deze tijd toch hopelijk niet nog normaal vinden dat de zakelijk adviseur inhoudelijk en maatschappelijk gezien kwalitatief goed wordt beoordeeld, maar op het terrein van sociale vaardigheden en communicatie zwak en onder de maat presteert? Straks wordt ook nog het excuus: ‘van de klant hoefde het niet’.

Wij begrijpen wat er nodig is en spreken uw taal. Alleen door goed op uw wensen af te stemmen en aan te sluiten, kunnen wij maatwerk leveren en u naadloos van dienst zijn. Zonder een goede communicatie en begeleiding is geen van beide partijen succesvol.

Teamwork makes the dream work.

 

Bronnen: Fiscount, Business en Balance