We leven tegenwoordig in een wereld waarin alles kan en mag en waarin ieder individu op zoek is naar het vervullen van zijn of haar eigen wensen. In deze wereld beheersen onbewust veelal begeerten en verlangens ons denken en handelen. Een boeddhistische levenswijze en zienswijze heeft ons daarom vandaag de dag in het zakenleven heel veel te bieden.

Volgens de boeddhistische levenswijze is het zaak begeerten en verlangens te verbannen. Er wordt verschil gemaakt in behoefte en begeerte. Onze hedendaagse marketing gaat uit van het vervullen van en inspelen op behoeften. Het is van essentieel belang om daar inzicht in te krijgen en verschil in te maken als je bewust wilt ondernemen. We hebben behoefte aan eten, drinken, een dak boven ons hoofd, een warme deken en wat kleding. Daarvoor moeten we werken, geld verdienen en een verzekering afsluiten (even wat kort door de bocht, maar het gaat om de essentie). Dat is nodig om te bestaan. Al het overige valt onder begeerte volgens het boeddhisme, voortkomend uit ego en wensen.

Als we ons ego en onze wensen eens nader onder de loep nemen, erkennen en analyseren en van daaruit ons ego verminderen en “dharma” voor ogen houden, dan creëren we awareness in het lijden van de mensen en bekijken dit met compassie.

Als we alleen maar hard werken om onze begeerten te blijven vervullen, ontstaat er stress en onrust. Werken we helemaal niet, dan komt er ook niets op ons pad, ontstaat er een gebrek aan financiële middelen en treden ook verveling en onnodige zorgen in. Dan is er geen flow en worden we innerlijk onrustig.

Het is dus goed en belangrijk om bewust een ritme te zoeken én voelen en ervaren, en op basis daarvan een balans te vinden tussen werk en alle andere belangrijk zaken in het leven, oftewel een juiste, gezonde en prettige work-/lifebalance te creëren.

Het boeddhisme geeft hiervoor een verhouding die ongeveer gehanteerd kan worden, waarvan het goed is daar eens bewust naar te kijken:

10% yoga, meditatie of een andere passende manier om ontspanning te bevorderen;

30% beschermen van de gemeenschap;

50% geld verdienen;

10% dienstbaarheid naar anderen;

Zo ontstaat er een mooi evenwicht in het dagelijkse leven en is er ruimte voor alles dat van belang is voor een gelukkig, ambitieus én gezond en daarmee succesvol leven, al is bovengenoemde verhouding natuurlijk voor ieder individu anders en bewust nader in te vullen.

Bent u na het lezen van dit artikel geïnteresseerd geraakt in bewust ondernemen en/of de optimale work/lifebalance voor uzelf, uw dagelijkse activiteiten en uw werk of onderneming? Wilt u op basis van een gezond verdienmodel op een prettige, gezonde manier uw geld verdienen en tevens een wezenlijke bijdrage leveren?

Neem dan contact op met Business en Balance. Wij helpen u graag vanuit ons hart ook u succesvoller te laten ondernemen op basis van deze insteek.

Bron en inspiratie: “van Snob tot Monnik” – Hans Kloosterman